Doorgaan naar content
Aanmelden

Taalcoaching tijdens Duaal Leren

Taalcoaching tijdens Duaal Leren is een ondersteunend programma dat gericht is op leerlingen die nood hebben aan extra taalondersteuning Nederlands in het kader van hun stage of werkplek tijdens duaal leren, omdat ze anders niet op een kwalitatieve manier op die werkplek zouden kunnen meedraaien. Zowel leerlingen in duaal leren als ABO-leerlingen kunnen van deze coaching gebruik maken

Aanmelden kan via het formulier onderaan deze pagina.

Wat en voor wie is taalcoaching duaal leren?

De begeleiding start vanuit taalcoaching op de stagevloer (werkplek) voor leerlingen duaal en ABO leerlingen die het Nederlands onvoldoende beheersen voor de functie.

De leerling moet beschikken over een overeenkomst OAO, SAO of DA om te kunnen participeren.

Via de bijkomende component van jobcoaching wordt er gezorgd voor een vlotte en snelle integratie op de werkvloer

 De coach ondersteunt niet alleen de leerling, maar ook het bedrijf, de leidinggevende en/of de collega’s.

Let op: Leerlingen die ondersteund worden vanuit een ESF project (bv. OAL) komen niet in aanmerking.

Aanbod

Het aanbod wordt steeds ingevuld op maat van, en rekening houdend met de noden van de leerling, het bedrijf (collega’s) en de school :

Op welke domeinen/resultaatsgebieden zet een taalcoach in :

  • gaat actief op zoek naar quick wins voor het bedrijf, de school en de leerling

  • verhoogt de prestaties van leerlingen

  • versnelt de integratie van nieuwe leerlingen op de werkvloer

  • verbetert taalvaardigheid en communicatie

  • verhoogt de veiligheid en efficiëntie op de werkvloer

  • verbetert de samenwerking tussen leerlingen, collega’s en bedrijf

  • creëert een positieve job ervaring door preventieve begeleiding

  • verhoogt de kans op een duurzame en kwaliteitsvolle tewerkstelling

Specifieke inzet op de component taal

Bij taalcoaching gaat een taalcoach concreet op de werkvloer aan de slag.

 

  • De coach richt zich op wat de leerling moet kunnen om in zijn werk- of opleidingscontext te functioneren.

  • Hij/zij zal zoeken naar praktische zaken die de communicatie kunnen verbeteren.

  • Ook zal de coach de leerlingen (maar ook collega’s) stimuleren om Nederlands te praten.

  • Hij/zij vereenvoudigt werkinstructies, maakt vaktechnisch jargon begrijpbaar en stelt voor de leerling een taalactieplan op.

  • De taalcoach zal ook analyseren of er aanpassingen op de werkvloer kunnen aangebracht worden zoals bv pictogrammen of aangepaste handleidingen.

  • Open communicatie met collega's, klanten en leidinggevenden wordt zo mogelijk gemaakt

Praktisch

  1. Leerlingen worden geselecteerd door de school (toetsen af of de leerling in aanmerking komt).

  2. De school meldt de leerling bij Sterpunt Inclusief Ondernemen via onderstaand formulier.

  3. Sterpunt selecteert een erkende aanbieder Taalcoaching Duaal in de regio.

  4. De aanbieder neemt contact op met de school voor de opstart.

Meld de leerling hier aan:

Download hier onze flyer!

Heb je vragen over taalcoaching tijdens Duaal Leren? Contacteer Christophe!