Het rekruteren gaat een andere kant uit!

Jobat.be zette vorige weekend zes trends in het rekruteren op een rij. Als tips voor de bedrijven. Uiteraard komen de digitalisering en het solliciteren via mobiele toestellen aan bod. Maar Sander Velghe van Attentia brengt er in het artikel enkele onder de aandacht die ook consequenties hebben voor coachingorganisaties, zoals de Werkplekarchitecten

De snelheid waarmee het hele sollicitatieproces wordt afgehandeld springt in het oog. De tijd tussen het eerste contact en de aanwerving wordt vanuit bedrijfsperspectief best zo kort mogelijk gehouden. Zo krijg je nog net de juiste kandidaat te pakken. Dergelijke trend betekent ook een snelheidsaanpassing van de coach met de werkzoekende in het reageren op openstaande vacatures. Zo niet wordt er te vaak achter het net gevist. Ook tijdens het rekruteringsproces vraagt dit een constant feedback vragen en contact houden met de kandidaat en het bedrijf om de deal open te houden.

Geleidelijk groeit het besef van het belang in employer branding. Een bedrijf positioneert zich vandaag als een merk om voor te werken. Dit impliceert dat de klant, hier de potentiële medewerker, ook voor het bedrijf echt kiest. Voor de coach wordt het dus zaak dat de werkzoekende vooraf zicht krijgt op het bedrijf en dat hij daarin de positieve drive vindt om ook voor dat bedrijf te kiezen. Want bedrijven willen medewerkers zich zien identificeren met het bedrijf. Als ambassadeurs die zich gaan inzetten voor hun bedrijf.

Met de onboarding staat alles wat gebeurt na de ondertekening van het contract, zodra iemand ergens aan de slag is, in de picture. Nieuwe medewerkers hebben nog niet de binding met het bedrijf bij de aanwerving. Het komt er dus op aan om de nieuwelingen niet aan hun lot over te laten. Vandaag nog benoemd als introductie en 'nazorg' (na een begeleidings- en matchingsperiode) geeft onboarding een hip accent en illustreert het meteen dat ook de jobbemiddelaar best nog wel wat aandacht kan geven, zodat de werkplek en de nieuwe medewerker elkaar echt vinden in die inwerkingsperiode in het bedrijf.

Bert Boone
14 februari 2018

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u een menselijke bezoeker bent en om geautomatiseerde spam te voorkomen.
4 + 0 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.