Te koop: babyschoentjes, niet gebruikt

guido everaert.jpg

Met deze vijf woorden had Guido Everaert, auteur van 'Verhalen maken merken', mij in zijn greep. De titel maakte me curieus. Ik wou meer weten. En dat kreeg ik recent op een ESF-sessie met zijn presentatie over storytelling, een communicatietechniek gebaseerd op de narratieve organisatie. Everaert lichtte het CAST-model toe. De moeite om mee aan de slag te gaan.

CAST staat voor Content, Audience, Story en Telling. Het zijn de succesbepalers voor de opbouw van een verhaal. Met een vragenbatterij bij de opmaak van een verhaal kom ik blijkbaar al een heel eind.

Content. Waarom, wat, wanneer en wat...als...vertel ik mijn verhaal? Wat is cruciaal om te delen met het publiek? De rest gaat terug naar de prullenmand. Welke elementen in mijn verhaal kan ik weglaten, omdat ze geen meerwaarde leveren bij de ontvanger? Het is een kwestie van selecteren en schrappen van info. 

Audience. Voor wie vertel ik het? Wie wil ik bereiken? Hoe kan ik de afstand tussen het publiek en mezelf verkleinen? Wie is mijn primaire publiek? Wie het secundaire dat erachter zit en meekijkt, meeluistert of leest? Verbind je met je publiek. Verkies de lach boven de autoriteit.

Story. Een verhaal heeft een structuur nodig: een situering, een actie, een resultaat. Het heeft een begin, een midden en een einde, waarmee ook duidelijk wordt welk doel erachter zit. De interne logica van mijn verhaal moet kloppen. Mijn verhaal is slechts een vehikel voor wat ik wil bereiken.

Telling. Wat willen we mensen van mij weten? 'Living the narrative'. Door inleving en toevoeging van ervaringen kan ik mijn verhaal verbeteren.Verras. Verwonder. Bekijk een item vanuit een ander gezichtspunt. Train je op net anders kijken naar de dingen.

  • Te koop: babyschoentjes, nooit gebruikt. 
  • Te huur: werkzoekende, met handleiding. 
  • Te gebruiken: werkplek, inkomen verzekerd. 
  • Te bekomen: werkplek, met goesting voor werkwilligen.

Ik weet het. Het is nog even oefenen, maar schrik niet wanneer kortelings een dergelijke titel van een artikel verschijnt. Wedden dat je verder leest?

Bert Boone.
28 februari 2018

 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u een menselijke bezoeker bent en om geautomatiseerde spam te voorkomen.
2 + 6 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.